مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44802 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

با آنكه باور مذهبي داريم ، بسيار اوقات دچار حالتهاي گوناگون ، مثل خستگي ها ، وازدگي ها مي شويم . چگونه ارزيابي مي كنيد ؟
در دعاي ابو حمزه ثمالي كه در ماه مبارك رمضان خوانده مي شود نكاتي نهفته است كه مي تواند پاسخ بخشي از سؤالات باشد ، در رابطه با تغيير حالات و شاداب و خستگي كه در وجود انسان پيش مي آيد ، امام سجاد ( عليه السلام ) در اين دعا مطالبي دارد از خستگي و تغيير حالات و . . . به طور طبيعي انسان پس از توجّه و شناخت و حركت ناچار به حالتي مي رسد كه خسته مي شود و احساس مي كند كه رها شده و تنهايش گذاشته اند نمازش خالي است و روحش بي جواب و صدايش محروم ، مي توان اين حالت را در خود دوستاني كه تازه راه افتاده اند و با شور دويده اند ديد ، بعضي ها به اين حالت بي اعتنا مي شوند و فراري و بعضي ها با آن درگير مي شوند و خسته ، بعضي ها با اين و آن مي گويند و جواب مي خواهند ، امّا بعضي ها كه مي توانند از بدها خوب استفاده كنند و در بن بست ها راه بسازند بهره برمي دارند و از همان حالت ها كه يافته اند طبيعي است به حركت هاي بيشتري مي رسند اينها اين حال را ، اين خستگي را با دوست در ميان مي گذارند به جاي اينكه در زير آوار خستگي بميرند و يا به خودكشي بينديشند و يا به بازگشت و فرار رو بياورند آن را با يار مي گويند پس بهتر است با احساس غربت پيوند به خداوند تبارك و تعالي پيدا كنيم كه در دعاي كميل اميرالمؤمنين علي ( عليه السلام ) مي فرمايد : « الهي من لي غيرك » من غير تو چه كسي دارم ، از او كمك بخواهم و بدانم اوست كه مي تواند در همه امور ياور ما باشد و اوست آگاه به مصلحت و خير و شر امور ، هر چه از او رسد نيكوست و بايد بدانيم كه نبايست هميشه تقدير ما به آنچه مورد خواست و خوشايند ماست رقم بخورد كه تفاوت است بين خوشي و خوبي كه ما بايد به دنبال خير و خوبي باشيم هر چند با حالات ما سازگار نيست و عمل به تكاليف الهي را سرمشق خود قرار دهيم هر چند سخت و ناگوار باشد كه كسي كه از او ايمان بطلبد و مزه شيرين ايمان را بچشد هيچگاه از او جدا نمي گردد . اصلاً مؤمن تا مرحله تثبيت دچار فراز و نشيب است و امّا كافر است كه يك جور باز مي آيد و در كفر پيش مي رود . مطالعه اين حالات خود ، جالب و آشنا كننده به ضعفها است . ثبات به تدريج حاصل مي شود . عواملي براي به دست آوردن ثبات در دين ذكر شده ، قرائت قرآن ، انفاق ، دعا ، تفكر . در اين موارد مداومت لازم است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.